Futópad vagy elliptikus tréner? Melyiket érdemes választanod?

Ha a beltéri edzéseidhez keresel alternatívát, és a kardio gépek piacán nézgelődsz, akkor benned is felmerül előbb- utóbb a kérdés: vajon futópadot vagy elliptikus trénert érdemes inkább beszerezni?

Kétségtelenül sok közös van ezekben a gépekben: mindkét gép egy természetes mozgásformát (futó- sétáló mozgást) szimulál, erősíti a szív és érrendszert és tökéletes alternatívát nyújt az otthoni alakformáláshoz és zsírégetéshez.

A hasonlóságok ellenére azonban akadnak jócskán különbségek. Ha kíváncsi vagy rá, hogy a melyek ezek, akkor tarts velem, és segítek eldönteni, melyik gép lenne az ideális számodra!

✔️ A futópad előnyei

A futópadon kontrollált tempóban futhatsz, a szalag egyenletes és rugalmas felülete pedig gondoskodik a biztonságos és kényelmes edzéskörülményekről is. A futópad egyik legnagyobb vonzereje, hogy a kültéri futáshoz képest sokkal könnyebb rajta futni, ami azoknak is meghozza a kedvét a futáshoz, akik korábban ódzkodtak ettől a sporttól.

1. Teljes testet átmozgatja

Futáskor többféle izomcsoport összehangolt munkájára van szükség. Az alsó végtagok mellett a törzs és a kar izmai (has, hát illetve bicepsz, váll) is komoly munkát végez ilyenkor. A futás segít a fenék és comb formálásában, de izomnövekedést és szálkásodást is tapasztalhatunk, ha edzéseinket megfelelő intenzitással végezzük.

2. Változatos edzések

A futópadon történő edzés egyik nagy előnye a sokoldalúság. Tempós sétát, laza kocogást, intenzív futást, emelkedőn futást vagy akár nagy intenzitású HIIT edzést is végezhetsz rajta. Ez utóbbi pedig verhetetlen választás, ha a zsírégetés fontos szempont az edzéstervezésedkor.  A sokoldalúságnak köszönhetően egy futópadon azt fogod előbb-utóbb észre venni, hogy a határaidat feszegeted, és egyre gyakrabban kilépsz a komfortzónádból.

3. Célzott edzések

Ha az első 5-10 km-es futóversenyedre készülsz, vagy a sebességeden szeretnél javítani, akkor egyértelműen a futópad a megfelelő választás számodra.

4. Kimaxolt edzések

A futópad ideális eszköz arra, hogy beleadj apait-anyait az edzéseidbe, és hatékonyan fejlődj, hiszen a futás ritmusát a gép adja számodra.

5. Csonterősítés

A futás során a lábaid felváltva viselik a tested súlyát, ami meg is duplázódhat vagy akár triplázódhat akkor, amikor növeled a sebességet vagy a dőlésszögön változtatsz.  Ez a mozgásforma a csontok erősítéséhez nagyban hozzájárul.

❌ A futópad hátrányai

1. Monoton

A futópados edzés meglehetősen monoton, így érdemes összekapcsolni valamilyen motiváló ingerrel (zenehallgatással, filmnézéssel vagy egy virtuális közösséghez való csatlakozással).

2. Megváltoztatja a futómozgást

A futógépen végzett mozgás kissé más, mint a szabadban futás. Inkább egy felfelé rugaszkodó futómozgás jellemzi, a kinti futások előre haladó mozgásával szemben. Emiatt számítani kell rá, hogy a gépen végzett futólépések egy idő után megrövidülnek.

3. Nagyobb terhelés

Bár a modern gépek már profi ízületkímélő rendszerrel rendelkeznek, ám mégiscsak nagyobb terhelésnek teszik ki az ízületeidet, a bokádat, térdedet, mintha elliptikus tréneren tolnád az edzéseidet. Ha hajlamos vagy sérülésekre, ízületi gyulladással küzdesz, vagy épp parkolópályán vagy a futásaidban, akkor inkább az elliptikus tréner a nyerő számodra.

4. Szédülhetsz rajta

Főleg kezdő futópad használók tapasztalhatják, hogy a gépről leszállva egy ideig szédülni fognak, ez azonban kellő futóóra után meg fog szűnni.

✔️ Az elliptikus tréner előnyei

Az elliptikus tréner alacsony intenzitású, hatékony zsírégető fitneszgép, amelyen a láb egy ellipszis alakú pályán mozog, miközben a géphez tartozó két kar segítségével a felső végtagok is mozognak.

1. Teljes testedzés

Elliptikus tréner segítségével a teljes test izomcsoportjai meg vannak mozgatva, de a gép nagy előnye, hogy akár kiválasztott izomcsoportokra fókuszálva is jól tudsz edzeni rajta. Az izmok elkülönített edzését segíti, hogy a pedálokat hátrafelé is hajthatod, ekkor hátsó delták, tricepsz, fenék és a combhajlító izmoknak lesz több munkája.

2. Alacsony megterhelés

Az elliptikus tréner használata közben – a futópaddal ellentétben – a lábakat nem kell megemelned, így kisebb terhelést okoz az ízületeid számára. Ha például jelentős túlsúlyod van, akkor az elliptikus tréner a te barátod, de idősek számára is inkább ezt a gépet javaslom.

3. Javítja a mozgáskoordinációt

A gép használata során harmonikus, ritmikus mozgást kell végeznünk, ami különösen azoknak jó, akiknek gondjai vannak a koordinációjukkal. A karok és lábak egyidejű, ellentétes irányú mozgása elősegíti az agy idegsejtjei közötti kapcsolódások kialakulását.

❌ Az elliptikus tréner hátrányai

1. Zsibbadás

Mivel a lábaidat a pedálon tartod folyamatosan, és nem emeled meg őket, így huzamosabb használat után lábzsibbadást tapasztalhatsz.

2. Égő láb-érzés

Amikor először használsz elliptikus trénert, a négyfejű combizomban kellemetlen-égő érzést tapasztalhatsz, ezért kell egy kis idő, amíg a lábad hozzászokik ehhez az új terheléshez.

Melyikkel lehet jobban fogyni?

A futópadon rengeteg kalóriát égethetsz el, de a fogyás ütemét a tempód és a futással eltöltött időd fogja alapvetően meghatározni. Ehhez pedig szert kell tenned egy bizonyos szintű állóképességre és kitartásra, hogy elegendő időt tölts a gépen.

Emiatt azt javaslom, hogyha most kezdtél még csak el mozogni vagy jelentős túlsúlytól kell megszabadulnod, akkor véleményem szerint az ellipszis trénert válaszd, hiszen ezen saját igényeidhez állíthatod be be a gép ellenállását. Ha azonban már tapasztaltabb hobbi sportoló vagy, akkor jobban ki tudod használni a futópad adta lehetőségeket, és a sérülésektől sem kell tartanod.

Egy 12 hetes összehasonlító vizsgálat  eredményei szerint – azonos edzésmunka és intenzitás mellett – az elliptikus trénernek és a futópadnak egyforma élettani hatása van a szív-és érrendszerre valamint zsírégetés hatékonyságának szempontjából is.

Mennyire biztonságosak a futópadok és az elliptikus gépek?

Ha odafigyelsz a legfontosabb szabályokra, akkor mindkét gépet biztonságosan használhatod. Az elliptikus tréner előnye a futópaddal szemben, hogy lábad soha nem hagyja el a pedált, így nem kell tartanod az egyensúlyvesztéstől vagy eséstől, viszont a karok és a lábak összehangolt munkájának elsajátítása hosszabb időt vehet igénybe.

A futópad használatára viszonylag hamar rá lehet érezni, itt azonban a szőnyeg folyamatos mozgása miatt bármikor eleshetsz. Kezdetben azt javaslom, hogy rögzítsd a biztonsági kulcsot a ruhádhoz, így, ha megbotlasz, akkor a gép megáll.

Mennyibe kerülnek? Mennyi karbantartást igényelnek?

Egy jó minőségű futópadhoz mélyebben a zsebedbe kell nyúlnod, és a karbantartása is nagyobb terhet fog rád róni, mint egy hasonló minőségű elliptikus tréneré.

Mekkora helyet foglalnak el?

Mindkét gép nagyjából egyforma helyigénnyel rendelkezik. Az elliptikus trénernél azonban figyelembe kell venni, hogy a gép magasabb, és – mivel egy szabályozott pályán előre és hátrafelé mozog – használatához extra térre lesz szükséged. Kis belmagasságú, szűkösebb hely esetén az elliptikus tréner nem jó választás.

Záró gondolatok

Összességében kijelenthető, hogy mind a futópad, mind pedig az elliptikus tréner hatékony otthoni edzési lehetőségeket nyújthat. Az elliptikus trénerrel egy teljes testet átmozgató kiváló gép birtokosa lehetsz, és akkor is bátran használhatod, ha még csak most kezdtél el sportolni vagy túlsúllyal küszködsz. 

A futópad viszont előnyösebb lehet a rutinosabb felhasználóknak, akik változatos, intenzív edzésekre vágynak és nem kell sérülésveszélytől tartaniuk. Az tehát, hogy melyik gép lesz a nyerő számodra, elsősorban a személyes céljaid, egyéni adottságaid kell, hogy eldöntsék.

Ajánlott TOP termékek