Elliptikus tréner vagy szobabicikli? Melyik a jobb választás?

Elliptikus tréner vagy szobakerékpár? Mielőtt bármelyik mellett is leteszed a voksod, javaslom, hogy tisztázd magadban, hogy miért akarsz fitneszgépet vásárolni? Tapasztalatom szerint, ha olyan gépet veszel, amit nem tudsz hatékonyan használni, és nem a céljaidnak megfelelő, az csak felesleges frusztrációt okozol magadnak és egy rakás pénzt is elpazaroltál. Rossz esetben az otthoni edzésről is teljesen lemondasz.

Ugye te nem akarsz ebbe a hibába esni? Tarts most velem, mert ebben a cikkben sorra vesszük az elliptikus tréner és a szobakerékpár előnyeit és hátrányait, hogy a lelkesen megvásárolt fitneszgéped ne az apróhirdetés rovatban találja magát pár hét használat után.

Amiben mindkettő remek választás

Nézzük az alapokat! Ha otthoni használatra keresel olyan gépet, ami segít az állóképesség növelésében, megszabadít a felesleges kilóktól is, akkor az elliptikus tréner és a szobakerékpár is jó szolgálatot tehet. Persze nem áltatlak, szükség lesz a kitartó edzésre és arra is, hogy kilépj a komfortzónádból, hiszen az edzésintenzitástól és a megfelelő terheléstől függ főként, hogy céljaidat el tudd érni!

A szobakerékpár és az elliptikus tréner azonban más okból is szuper választás lehet. Mivel mindkét gépen úgynevezett zárt láncú gyakorlatokat végezhetsz, a lábaid a pedálon maradnak, ez pedig jobban kíméli a teherhordó ízületeket. Emiatt mindkét gép praktikus lehet azok számára, akiknek nagyobb esélyük van a csípő, térd vagy boka sérüléseire, vagy akiknek állandó fájdalma van ezen a területen.

Mennyire nehéz az edzés?

Mennyire nehéz ezeken a gépeken edzeni? Mennyi idő alatt lehet megtanulni a használatukat? Kortól és edzettségi szinttől függetlenül, a szobakerékpárral a legtöbb embernek nem lesz gondja, hiszen kerékpározni szinte valamennyien tudunk. Így ezt a gépet gyakorlatilag az első perctől fogva tudod intenzíven használni.  Az elliptikus trénerre viszont némileg rá kell érezni, kell egy kis idő, amíg megtanulod a karok és a lábak mozgásának összehangolását.

Ülve vagy állva edzenél?

A két gép első szembetűnő különbsége, hogy az elliptikus tréneren állva, míg a szobabiciklin ülve kell a gyakorlatokat elvégezni. Ha te is egyensúlyzavarral küszködsz, vagy elsősorban rehabilitációs céllal keresel otthoni fitneszgépet, akkor egyértelműen a szobabicikli a te géped. Ez akkor is praktikus, ha olvasni vagy akár dolgozni is szeretnél edzés közben. Az elliptikus tréneren ettől korlátozottabbak a lehetőségek, hiszen a kar folyamatos mozgásban van.

Ugyanakkor, ami a szobakerékpár nagy előnye, az egyúttal hátránya is ennek a gépnek. Mivel a gyakorlatokat ülve végzed rajta, így a testsúlyod nem ad hozzá semmit az edzésmunkához. Az elliptikus tréneren viszont a teljes testet beleviszed a melóba, ami kalóriaégetés szempontjából előnyt jelent.

Azt sem árt tudni, hogy sokan nem tolerálják jól a folyamatos ülést. Már 20 percnyi bringán ücsörgés is megterhelő lehet a fenéknek, amit lehet némileg enyhíteni speciális gélpárnákkal, de ezek nem fognak jelentősen javítani a helyzeten. Ha ülőmunkát végzel, és hajlamos vagy aranyeres problémákra, akkor nem ez lesz a te géped.

Melyiktől leszek fittebb?

Ha fontos, hogy a teljes tested át legyen mozgatva, akkor az ellipszis tréner jobb választás számodra, a bringával szemben, ahol elsősorban a lábaid edzésén lesz a fókusz.

Az ellipszis tréneren ugyanis – ha megfelelően használod – nem csak a lábaidat, hanem a felsőtestedet is megdolgozhatod a karok segítségével, sőt a mozgássorba bekapcsolod a törzsizomzatot is.

Hogy ez miért fontos szempont?

Mindannyiunk egészségében kulcsfontosságú, hogy lehetőleg növeljük mozgástartományukat. Ha te például szívesen kerékpározol vagy futsz, akkor a törzsizmodat nem fogod használni, így törzsizom és a csípő flexorok gyengülhetnek.  A rossz hír pedig az, hogy minél inkább elhanyagoljuk ezeket az izmokat, annál nagyobb a kockázata a sérülések kialakulásának.

A szobakerékpár viszont jó szolgálatot tehet akkor, ha például egy intenzív felsőtest edzést követően kifejezetten csak az alsó testedet szeretnéd formálni. Persze ne hagyjuk azért figyelmen kívül azt sem, hogy a szobabiciklin végzett edzés a karokra is hatással van, hiszen ahhoz, hogy egyenesen ülhessünk a gépen, és kellően megtartsuk magunkat, a karok munkájára is szükségünk lesz.

Szobakerékpár esetében azonban muszáj megjegyeznem, hogy nem mindegy, melyik típust választod. Ha szívesen kerékpározol a szabadban, akkor az álló kerékpárra szavaznék a helyedben, hiszen ez sokkal jobban szimulálja a szabadban haladást, mint a fekvő, és nem mellesleg több izmot is mozgat meg, mint a fekvő típus.

Melyik edzőgép alkalmasabb rehabilitációra?

Tapasztalataim szerint a szobabicikli lehető legjobb választás a sérülések rehabilitációjában. Ha hajlamos vagy futáskor lesérülni, azt javaslom, pattanj át egy otthoni szobabiciklire, és ezen folytasd a mozgást. Szerencsére ma már igencsak meghaladott nézőpont az, hogy sérülések után semmiféle mozgás nem ajánlott, és a szobakerékpár egy kíméletes, remek áthidaló megoldás ilyen helyzetekben.

Amennyiben fekvő kerékpárt használsz, a gerincedet is meg tudod támasztani, így egy esetleges hátfájdalom mellett is folytathatod a rehabilitációs mozgást.

Az edzések változatossága

Félek, hogy nehezen viselem a monotonitást” – gyakran merül fel ez a probléma az otthoni edzések során. Ha szeretnél változatos edzésmunkát végezni, akkor az elliptikus trénert javaslom mindenképp, mert rengeteg edzésvariációt kínál számodra. Fókuszáltan edzhetsz egy-egy általad kiválasztott izomcsoportra, változtathatod az ellenállás szintjét, hátrafelé is pedálozhatsz rajta, és akár intenzív HIIT edzésbe is foghatsz, ha a zsírégetést szeretnéd felpörgetni.

A kerékpáron jóval szűkebbek a lehetőségeid: gyorsabb pedálozásra, illetve az ellenállás növelésére van lehetőséged.

Melyikkel fogok tudni gyorsabban fogyni?

Rossz hírem van: ezzel kapcsolatban csupa ellentmondásos infót fogsz találni. Igaz ugyan, hogy mindkettőn kardió jellegű mozgást végezhetsz, vagyis borítékolható a zsírégetés, de az edzők nagy része mégis inkább az elliptikus trénerre esküszik. Van benne ráció, hiszen ezen a gépen a teljes testet megdolgozod, így hatékonyabb munkavégzés zajlik rajta; míg a szobabiciklin a testsúlyunkat az eszköz tartja, ami nem teszi hatékonnyá.

Egy nemrégiben készült vizsgálat  azonban némileg ellentmond ennek a tézisnek. Rutinos bringázók és elliptikus trénert használók oxigénfogyasztását, pulzusát és anyagcsere folyamatait monitorozták, és kiderült, hogy az ellipitikus trénert használóknak magasabb volt az oxigénfogyasztása. Ez azt jelenti, hogy a feladatokat hosszabb ideig voltak képesek végezni, ám – mivel nem használtak fel sok energiát – kellő hatékonyság nélkül edzettek.

Ezek szerint érdemesebb inkább a kerékpárt választani?

A kutatás azt sugallja, hogy igen. Ugyanakkor gyorsan tegyük hozzá azt is, hogy a háttámlás kerékpár zsírégetés szempontjából nem túl hatékony, hiszen túl kevés izom tud részt venni az aktív munkában

Amit nem árt, ha tudsz

Minél jobban növeled a kerékpár vagy az elliptikus edzőpedál ellenállását, annál jobban fognak dolgozni az izmaid. Ezért, ha felállsz a kerékpárhasználat során, és növeled az ellenállást, rögvest behozod az elliptikus trénerrel szembeni hátrányodat, és jobban pörögnek a kalóriák.

Gépek karbantartása

Mivel mindkét gépet otthoni használatra vásárolod meg, joggal merül fel a kérdés, hogy melyikkel kell többet bajlódnod. Karbantartás szempontjából jóval kevesebb kenyeret kér a szobabringa, így, ha ezt választod, jellemzően nyugodt közös munkára számíthatsz.

Konklúzió: Elliptikus tréner vagy szobabringa?

Ha a változatos edzésprogramokra vágysz, ahol tetőtől talpig át leszel mozgatva, és lehetőséged van arra, hogy fókuszáltan eddz egy-egy izomcsoportra, akkor jobban ki fogsz tudni használni egy elliptikus trénert. Sokan arra esküsznek, hogy ezzel a géppel nagyon jó hangulatú edzéseket tolhatunk le, így garantáltan nem fogsz unatkozni rajta.

Ha azonban korábban még nem használtál edzőgépet, vagy most akarod az edzést rendszeresíteni az életedben, akkor indításnak tökéletes választás egy szobabringa is. Keresztedzésnek is kiváló egy szobakerékpár, és sérülés, ízületi problémák esetén is azt javaslom, hogy efelé kacsintgass inkább.