Futópad vagy taposógép? Melyiket válasszam?

Ha szaladtál már valaha autóbusz után, vagy lépcsőztél kényszerűségből pár emeletet, akkor bizonyára tisztában vagy vele, hogy meglepően sok energia szükséges ehhez a két mozgáshoz.

Mind a futás, mind a lépcsőn mászás nagy kihívást jelentő feladat, és számtalan előnnyel is bír:

  • erősíti a szívet és az izmokat
  • segít a kalóriaégetésben
  • javítja az általános közérzetet

Így tehát akár futópadot, akár taposógépet vagy lépcsőzőgépet vásárolsz otthoni használatra, garantáltan kiváló edzéslehetőségek birtokosa leszel.  De vajon melyik lesz a te géped? És mi különbözteti meg ezt a két népszerű fitnesz eszközt egymástól? Ebben a cikkben ennek járok utána! Tarts velem!

Milyen izmokat erősíthetek meg ezekkel a gépekkel?

Mindkét gépen álló helyzetben kell az edzéseidet végezni, vagyis a teljes testsúlyodat viszed bele az edzésbe, de míg a futópadon a szőnyeg mozgását követve folyamatosan előre haladsz, addig a taposógépen a lépcsőzést imitáló függőleges mozgást kell végezned.

A futópad és a taposógép is elsősorban az alsó test izmait (láb, csípő, fenék) fogja megdolgoztatni, ugyanakkor míg futópad egy ízig-vérig kardiogép, addig a taposógép kardió-és erősítő jellegű edzésmunka keverékét biztosítja számodra. Vagyis kiválóan erősíti az alsó test izmait, és a szív-és érrendszeredet is meg fogja dolgoztatni, igaz, nem olyan mértékben, mint egy kemény futópados edzés.

Ha maximálisan ki akarod használni a taposógép erősítő jellegét, akkor érdemes olyan típust választanod, amely – egy a gépre csatolható gumikötélpár segítségével –  a felső test edzését is lehetővé teszi.

Melyikkel fogok több zsírt égetni?

Ha csak szimpla gyalogláshoz keresel gépet, akkor inkább egy taposógépet szerezz be, mert a futópadon gyaloglással kevesebb kalóriát fogsz égetni, mint a taposógép használatával.

Ha azonban a futást és taposást hasonlítjuk össze, nincs mese, a futópad jön ki győztesen, amin minél intenzívebben végzed az edzést, annál nagyobb sikerre számíthatsz a fogyás terén is.

Hogy lehet intenzívebb az edzésem?

Mind a futópadon, mind pedig a taposógépen van lehetőséged arra, hogy nehezítsd az edzéseidet. Erre mindenképpen szükséged is lesz, hiszen a test nagy játékos, és hamar hozzászokik a kezdetben nehéznek tűnő feladatokhoz is.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a kalóriaégetés kulcsa az intenzitás. Vagyis minél nagyobb intenzitással használod a gépeidet, annál nagyobb lesz a pulzusszinted és annál keményebben fog dolgoznia szervezeted.

A futópadon növelheted a sebességet és a pad dőlésszögét is, amivel így jó kis dombos-völgyes terepet imitálhatsz. A normál taposógépeken szintén van lehetőséged a sebesség és akár a dőlésszög megváltoztatására is.

Mennyire biztonságosak ezek a gépek?

Egy futópadon kétségkívül kisebb az esélye a sérülésnek, mintha betonon kezdenél futni, ugyanakkor ezen a gépen is könnyen utolérhet a túledzés és az ezzel járó sérülésveszély. Amire azonban különösen érdemes figyelned a futópadon, az az, hogy mivel  itt nincsenek a lábaid rögzítve, így kezdetben jobban kell koncentrálnod a mozgásra, nehogy leszaladja a szalagról, vagy rossz ritmusban fuss.

Bizonyára tisztában vagy azzal is, hogyha nagyobb túlsúllyal rendelkezel, akkor nem szabad túlzott terhelésnek kitenni az ízületeidet. Emiatt a futópad használata nagy körültekintést igényel. Azt javaslom, hogy kezdetben tempós gyaloglással, majd lassú kocogás és séta kombinációban kezdd el használni a futópadot.

A taposógép – amennyiben megfelelően használod – szintén kicsi a valószínűsége, hogy sérülést okozz számodra, és a hagyományos lépcsőzéssel szemben itt az apró – a térdedet veszélyeztető – ütődésektől sem tartanod. Ugyanakkor komolyabb térdproblémák esetén gondot okozhat az ismétlődő mozdulatsor, így orvossal mindenképpen konzultálj, ha ilyen jellegű gondjaid vannak!

A taposógépen egy dologra kell nagyon koncentrálnod, hogy mindig megtartsd az egyensúlyodat! Ha tehát koordinációs gondokkal küszködsz, akkor nagyobb óvatosságra intenélek ezen a gépen!

Mennyibe kerülnek ezek a gépek?

Ha szétnézel a piacon, látni fogod, hogy egy kompakt kis mini steppert vagy egyszerűbb, otthoni használatra szánt kéztámaszos gépet már barátságos áron is beszerezhetsz. Ugyanakkor az elektronikus, normál taposógépek, amelyek számtalan funkcióval és extrával rendelkeznek,  simán verik akár az olcsóbb futópadok árát is. Az edzőtermekben is megtalálható professzionális lépcsőzőgépek pedig kifejezetten borsos áron érhetőek el.

Összességében taposógépekből hozzá tudsz jutni igazán pénztárcabarát típusokhoz, a futópadok viszont alapból a drágább fitneszgépek közé tartoznak. Vagyis készülj fel, hogy itt azért mélyebben kell a pénztárcádba nyúlni.

Elhelyezés és összeszerelés

A legkevesebb gond egyértelműen a mini steperekkel van, ezek nem igényelnek semmiféle szaktudást, és akár az ágy alatt is elhelyezheted őket, amikor nincsenek használatban. További előnyük, hogy csendesek, így nem sok vizet zavarnak.

A motorizált taposógépeknél azonban már a futópadokkal kapcsolatos nehézségek támadhatnak, bár – tapasztalataim szerint – ha kezedben van az igen részletes szerelési útmutató, és van némi affinitásod a műszaki dolgok iránt, akkor ezek összeszerelése sem okoz feltétlenül nagy fejtörést. Ezen a ponton azonban már jócskán szükséged lesz helyre.

A futópad a leghelyigényesebb fitneszgépek egyike, de egy otthoni,  komolyabb taposógép is jókor helyet fog magának követelni, hiszen itt a vertikális mozgás miatt minden irányban elegendő tér kell, hogy álljon a rendelkezésedre.

Ami megnehezíti ezeknek a gépeknek az otthoni elhelyezését, hogy -tapasztalatom szerint – nem szerencsés túlzottan kis és zárt helyiségben vagy fűtőtest közelében használni őket. Érdemes jól szellőző, száraz helyet találni nekik, ahol nem kell extra nehezített környezetben edzened rajtuk.

Számít a testalkatom és a súlyom?

Igen, ez egy fontos szempont, amikor fitneszgépet vásárolsz. Mivel nem vagyunk egyformák, így otthoni fitneszgépek vásárlásakor is meg kell keresnünk a testalkatunkhoz és súlyunkhoz passzoló gépet.

Futópadok esetében a gép teherbírását és a futószőnyeg méreteit is figyelembe kell venned. Összességében minél szélesebb és hosszabb egy futófelület, annál komfortosabban fogsz rajta futni. 180 cm-es magasság esetében már nem éri meg spórolni: itt alap a minimum 50 cm-es szélesség, különben a lépéshosszal igencsak nagy bajban leszel, és nem tudsz kényelmesen és biztonságosan futni.

A taposógépek esetében szintén figyelembe kell venned a gép terhelhetőségét és a testmagasságot is. Ezeken a gépeken főként az extra magas vagy nagyon alacsony emberek szembesülhetnek azzal, hogy – egy rosszul kiválasztott modell esetében- nem lesz komfortos az edzésük. Náluk különösen fontos, hogy a lépésmagasság állítható legyen.

Melyikkel járok jobban?

Ha a szív-és érrendszered felturbózása, a zsírégetés és a testkompozíciód formálása egyaránt fontos szempont, akkor ne habozz a futópadot választani! Kérdés persze, hogy mennyire bírod a monoton edzésmunkát, mert azért -valljuk be- futópadon futás nem egy izgalmakkal teli Ninja Warrior-pálya.

Ugyanakkor a taposógéppel történő edzés is jócskán megemelheti a pulzusodat, ha kellő intenzitással végzed rajta a munkát, így zsírégetés szempontjából ez a gép is jó választás lehet. Ha túlsúllyal küzdesz, sérülésekkel bajlódsz, vagy a térdedet félted a futópados edzéstől, akkor azt javaslom, inkább taposógépen kezd meg az edzéseidet. Itt is inkább az elektronikus, normál taposógépeket keresd, ha a hosszútávú fejlődésben gondolkodsz.

Ajánlott TOP termékek