Futópad vagy szabadban futás? Melyikkel fogyhatsz eredményesebben?

Vajon hatékonyabb a fogyás szempontjából a járdán futni mint egy otthon beüzemelhető gép segítségét kérni? Egyáltalán érdemes futópadra váltani
a szabadtéri edzés helyett? Nézzük pro és kontra az érveket az egyik legnépszerűbb fitnessgéppel kapcsolatban.

A futópad piacra kerülése óta fennálló kérdést már csak azért is nehéz eldönteni, mert használatának rengeteg előnye, és legalább ugyanannyi hátránya van. Határozottan létezik olyan súlycsökkentő edzés, mely hatékonyabb a futópadon, tény azonban, hogy a céltalan, soha véget nem érő mókuskerék-érzet hamarabb eluralkodik a használóján.

Futópad előnyei

Pro: Az otthonodban edzhetsz

Egy nagyon komoly mellett, hogy a futópadon az otthonod kényelemében végezheted el az edzést. Ezzel időt takarítasz meg és hosszú távon az edzőtermi bérlet árát is meg tudod spórolni. Igaz, egyszeri nagyobb befektetést is igényel és helyet is kell biztosítani neki.

Pro: Egyetlen gombnyomással állítható a nehézségi szint

A szabadban futás egyik hátulütője, hogy a sík környezetben élők legfeljebb a sebességüket növelhetik az edzés során. A fogyás szempontjából azonban épp az emelkedőn futás az ideális, hiszen rövid idő alatt több kalória égethető el ilyen módon. Kutatások bizonyítják, hogy a futópad már 1 százalékos emelkedőre állításnál hatékonyabb, mint a sík terepen futás.

Összességében tehát elmondható, hogy a sporteszközön rövidebb idő alatt több kalória égethető el.

Pro: Kíméletesebb az ízületekhez és a gerincoszlophoz

A járdán futás egyik nagy hátránya egészségügyi alapokra vezethető vissza. A futás során ugyanis a sarkad éri először a kemény talajt, a leérkezéskor keletkező ütést pedig az ízületeid, illetve a gerincoszlopod vezeti el. Ez még egy egészséges szervezet számára is megterhelő, de egy rehabilitáció alatt álló, illetve sérülésből lábadozó személynek kifejezetten veszélyes
is lehet.

A futópadon végzett edzés csökkenti az ízületekre, illetve a tested egészére gyakorolt hatást. Amennyiben ilyen jellegű problémáid állnak fent, mindenképp konzultálj az orvosoddal a futógyakorlatok megkezdése előtt. Elképzelhető, hogy például a szobabiciklin történő edzés ez esetben optimálisabb választás a számodra.

Pro: Versenykörnyezet szimulálása

A technikailag fejlettebb futópadok szinte mindegyike lehetővé teszi a személyes edzésprofil létrehozását. Pontos számadatokkal, folyamatábrákkal követheted a fejlődésedet, az elégetett kalóriák számát vagy a megtett kilométereket. Az újabb futópadokon már kiválaszthatók a nagy nemzetközi versenyeken előforduló terepviszonyok, nyomvonalak, így egy igazi megmérettetésen érezheted magadat versenykörülmények között.

Futópad hátrányai

Kontra: Romolhat a mozgáskoordinációd

Noha a futópad jobban kíméli az ízületeidet és a gerincedet, egészségügyi szempontból ez az egyetlen érv, ami mellette szól. De miért? Még ha a talpad alatt húzódó talajt tökéletesen síknak is érzed, az valójában soha nem az. Éppen ezért a lábad és a benne található izmok szüntelen apró kiigazításokat végeznek, hogy alkalmazkodjanak a változó felülethez. Ezek az apró korrigálások pedig fejlesztik a koordinációs készségedet, illetve az egyensúlyérzékedet.

Ezzel szemben a futópad valóban teljesen sima felület, így a lábizmaid nem kényszerülnek munkavégzésre, aminek következtében a mozgáskoordinációd némileg romolhat.

Kontra: Kevesebb izom végez munkát

Ami az egyik oldalon előny, az a másik oldalon könnyűszerrel hátránnyá válik. A tengernyi beállítási lehetőség ugyanis odáig vezethet, hogy egyes izmok nemes egyszerűséggel kiiktatódnak a mozdulatsorból, így azok nem is fejlődnek.

A kalóriaégetés szempontjából ez persze mellékes, de a fogyni vágyók túlnyomó többsége nem csak le szeretne adni pár kilót, de formás alakot is szívesen látna eredményként.

Konklúzió

A futópados edzés optimális választás lehet ízületi- és gerincproblémákkal szenvedők részére, továbbá abban az esetben, hogy ha a kinti időjárás nem teszi lehetővé a szabadban történő edzést. Ha jó az idő, és még olyan szerencsés helyzetben is vagy, hogy terepen futhatsz (tehát nem járdán, aszfalton, betonon), akkor érdemesebb a szabadtéri edzést választanod.

Ha hasznosnak találtad a cikket oszd meg barátaiddal is!