Futópad vagy szobabicikli? Tudd meg mikor melyiket érdemes választanod!

Zavarba ejtően nagy az otthon használható fitneszgépek kínálata, de a fogyás és alakformálás szó hallatán legtöbbünknek mégiscsak a futópad és a szobabicikli ugrik be elsőként. De miért is rajong a fél világ ezekért a cuccokért?

A futópadon és a szobabiciklin végzett edzések hatására nő a tüdőkapacitásunk és jó eséllyel csökkenthetjük a szív-és érrendszeri betegségek kialakulását is. Mindkettőt igénybe vehetjük kardio-és intervallumos edzéshez is, és mindkét géptípus hatékony segítség lehet akár egy otthoni rehabilitációs kezeléshez is.

A sok hasonlóság ellenére azonban, a futópad és a szobabicikli számtalan dologban különbözik egymástól, és más-más alternatívát nyújt az otthoni edzéseinkhez. Ebben a cikkben sorra veszem a legfontosabb előnyöket és hátrányokat, hogy magabiztosan tudj dönteni arról, melyik is passzol leginkább céljaidhoz.

Mennyibe kerülnek?

Kezdjük először a piszkos anyagiakkal! Bár a szobakerékpárok és futópadok kínálatában nagy különbségek lehetnek az egyes típusok árai között, az azonos minőségű gépeket összehasonlítva kiderülhet, hogy a szobabiciklik ára kedvezőbb.

Helyigény

Mielőtt belevetnéd magad a vásárlásba, érdemes átgondolnod, hogy hol szeretnéd elhelyezni a gépet. A futópad jellemzően nagyobb helyet foglal el, mint egy szobabicikli, ami ideális lehet egy kisebb lakásban is. Ha azonban háttámlás bringát szeretnél, akkor sajnos nagyobb helyre lesz szükséged.

Ha futópadban gondolkodsz, akkor vedd számításba azt is, hogy futófelület szélessége és a rendelkezésre álló döntésszög szintén növeli a gép egyébként is nagy helyigényét!

Ha kevés hellyel gazdálkodsz, és mindenképpen futópadot szeretnél, akkor választhatsz összecsukható modellt is, ami akár egy ágy alatt vagy nagyobb szekrényben is elfér. Az összecsukhatóság azonban sokszor vagy a stabilitás vagy a dizájn rovására megy, és ez a típus jellemzően drágább is, mint egy normál futópad.

Milyen izomcsoportokat mozgat meg?

Amennyiben izmos lábakat és formás feneket szeretnél, és nincs különösebb sportos múltad, akkor érdemesebb a szobabiciklit választanod, ami elsősorban a láb izomcsoportjait dolgoztatja meg. Ha azonban azt szeretnéd, hogy a teljes tested meg legyen mozgatva, akkor a futópad előnyösebb választás, hiszen futáskor a láb, a törzs és a kar izmai is aktívan részt vesznek a mozgásban. Mégis azt javaslom neked, hogy ha csak most építed be az edzést az életedbe, akkor ne egy futópaddal indíts rögtön!

Mennyi kalóriát tudsz elégetni?

A kérdés, ami minden hobbi sportoló fejében megfogalmazódik: vajon mennyi kalóriát lehet ezekkel a gépekkel elégetni? Nehéz erre pontos választ adni, hiszen ezt elsősorban a gépet használó személy erőfeszítései határozzák meg, de a futópad hangyányi előnyt élvez. Egy intenzív kerékpározással például percenként 8-10 kalóriát tudunk elégetni, gyors futással ez az érték akár 10–12 kalória is lehet. De hasonló eredményeket kapunk, ha egy mérsékelt tempójú kocogást (4-6 kalória/perc) hasonlítunk össze egy könnyedebb bringázással (3-5 kalória/perc). A különbség tehát nem jelentős.

És mi újság a hasi zsírral?

Legyünk őszinték, többségünk jellemzően nem az endorfinnövelő hatása miatt ruház be egy-egy ilyen költséges gépbe, hanem mert hatékony alakformálásra és kisebb hasra vágyik. A hasi zsír ledolgozásában egyébként az úgynevezett magas intenzitású intervallum edzések ( HIIT ) a leghatékonyabbak .

Ez az edzésprogram a tradicionális edzésmunkával szemben töredék idő alatt szabadít meg az úszógumitól, és szerencsére ma már a legtöbb szobakerékpár és futópad edzésprogramjai között is megtalálhatod.

Az edzés kulcsa: a változatosság

A fejlődés fontos követelménye, hogy edzéseinket változatosan variáljuk, hiszen testünk egy idő után alkalmazkodik az állandósult kihívásokhoz. Vajon mennyiben tud ebben segíteni a szobabicikli és a futópad?

Jó hír, hogy mind a szobabiciklivel, mind a futópaddal változatos edzésprogramokat hozhatsz létre. A gyártók előre beállított sokoldalú programokkal segítenek neked az edzés kialakításában, de akár egyéni igényeid alapján saját programot is beállíthatsz, hogy edzéseid személyre szabottabbak lehessenek.

A szobakerékpáron lehetőséged van a sebesség és az ellenállás változtatására is, míg a futópadon a sebesség és a dőlésszög változtatásával variálhatod a különféle edzéstípusokat. Ugyanakkor a futópad hátrányai között meg kell említenem, hogy a kinti futás során jelentkező ellenállás gyors változásait nem tudja tökéletesen szimulálni, hiszen a gép felemelkedés majd leeresztése eltart egy darabig. A szobakerékpár esetében az ellenállás változtatása gyorsabban zajlik.

Sérülésveszély

Melyik gép használata közben van nagyobb esélyed arra, hogy megsérülsz?-apróságnak tűnő dolog, de azért nem árt ezt is számításba venni a vásárláskor.

Összességében mindkét gép alacsony sérülési kockázatot jelent, hiszen helyhez kötött edzőkészülékekről van szó. Ugyanakkor a futópad használatához szükséges bizonyos szintű egyensúlyérzék és koordináció, aminek a hiányában könnyen leeshetsz a szőnyegről. A futópad további hátránya, hogy futás közben a boka, a térd, a csípő és a gerinc is nagyobb terhelésnek van kitéve mozgás közben, szemben a szobabiciklivel, amit ülő helyzetben használsz, és ízületkímélőbb mozgást végzel rajta.

Az otthoni bringázás esetén kisebb az esélye a sérüléseknek, legfeljebb a huzamos ülés miatti fenékfájdalom szokott gondot okozni, és időnként hát- vagy vállfájdalom jelentkezhet.

Karbantartás és tartósság

A  fitneszgépek kiválasztásakor a tartósság megkerülhetetlen szempont, hiszen komoly összeget áldoztunk arra, hogy otthon végezhessünk professzionális edzésmunkát.

Ebből a szempontból a szobabiciklik határozott előnnyel bírnak, mert a futópadok -a többféle mechanikus alkatrész (pl. motor, futószőnyeg) miatt – nagyobb eséllyel hibásodhatnak meg. A futópadok további hátránya, hogy több odafigyelést és karbantartást is igényelnek, mint a szobakerékpárok.

Multitasking

Futópadon futni vagy szobabiciklin tekerni sokak számára monoton lehet, ezért igyekeznek feldobni az edzés unalmas óráit. Hangoskönyvet, podcastot vagy zenét mindkét gépen hallgathatsz, de filmet nézni már nagyobb kihívás lehet egy futópadon, hiszen mozgás közben nehéz a képernyőre koncentrálni.

A szobakerékpár további előnye, hogy akár munkavégzéssel is kombinálhatod a tekerést, és  már választhatsz olyan modelleket is, amelyeken speciálisan kialakított  asztalra teheted a táblagépedet.

Élmények négy fal között

A monotonitással könnyedén leszámolhatsz úgyis, ha edzésélményeidet megosztod másokkal. Ebben segítenek azok az  internetalapú tréningszoftvereknek, amelyek a virtuális világba teszik át edzéseid helyszínét, miközben akár egy tableten vagy asztali PC-n követheted, hogy merre futsz vagy tekersz épp.

Prémium minőségű futó padoknál már eleve találhatsz olyat, amelyik gyárilag kompatibilis az appal, de még egy mezei szobabiciklit is felokosíthatsz egy sebesség- és pedálszenzorral (igaz, ez esetben pontatlanabb edzésadatokat fogsz kapni).

A flow-érzést pedig garantáltan fokozni fogja a tudat, hogy a körülötted futó vagy épp tekerő avatarok mögött emberek ezrei vannak, akik épp a nappalijukban vagy garázsukban ülnek egy szobabiciklin vagy edzenek futópadon.

Melyik az ideális gép számodra?

FutópadSzobabicikli
Előnyök
  • alakformáláshoz, kalóriaégetéshez kiváló
  • HIIT edzéseket is végezhetsz rajtaváltozatos edzésprogramokat kínál
  • a teljes testet megmozgathatod
  • ha van futómúltad, remek eszköz a sebességnöveléshez
  • futás közben akár zenét is hallgathatsz
  • alakformáláshoz, kalóriaégetéshez is jó választás
  • HIIT edzéseket is végezhetsz rajta
  • változatos edzésprogramokat kínál
  • kisebb helyen is elfér
  • kezdő sportolni vágyóknak ideális
  • ízületkímélő
  • kevesebb karbantartást igényel
  • edzés közben zenét hallgathatsz/olvashatsz/filmezhetsz vagy dolgozhatsz is rajta
Hátrányok
  • nagyobb helyet foglal el
  • túlsúly esetén nem ideális sporteszköz
  • nagy megterhelést jelent a bokának, térdnek, csípőnek
  • az egyensúlyérzék és koordináció hiánya eséshez vezethet
  • folyamatos karbantartást igényel
  • edzés közben nem tudsz filmet nézni
  • nem mozgatja meg a teljes testet
  • a háttámlás szobabringa helyigényes
  • használat során fenék-hát- és vállfájdalom alakulhat ki

Ha hasznosnak találtad a cikket oszd meg barátaiddal is!